Page content

Snelle trein tegen de krimp?

article content

Snelle trein tegen de krimp?

In de LinkedIn groep Krimp, het nieuwe denken is een discussie gaande over de vraag of een snelle treinverbinding tussen de Randstad en Noord-Nederland invloed kan hebben op de terugloop in de bevolking. In mijn bijdrage aan de discussie breng ik onderzoek naar snelle verbindingen uit Japan en Frankrijk in.

Uit onderzoek in Duitsland bij het aanleggen van de eerste spoorlijnen, en onderzoek in Japan en Frankrijk nav de hogesnelheidslijnen blijkt dat de aanleg van infrastructuur in de eerste plaats reeds bestaande potenties kan aanboren. Met andere woorden: haltes langs de lijn die een bepaalde economische of culturele potentie hebben zullen door de infrastructuur versterkt worden (mensen kunnen er gemakkelijker naar toe). Haltes met minder bestaande potenties zullen juist zwakker worden (mensen kunnen er sneller weg). Dat is ook logisch, want het totaal aantal mensen neemt door de aanleg van infrastructuur natuurlijk niet toe. Ik denk dat het voor een stad als Groningen zeker een positief effect kan hebben (gezien de reeds aanwezige dynamiek), maar voor bijvoorbeeld Assen of Emmeloord heb ik mijn twijfels.

Ritske Dankert
Ritske Dankert is oprichter van De Beleidsexpert en De Corporatiestrateeg. Hij helpt beleidsmakers en corporatiestrategen met tips voor meer impact en draagvlak. Ritske heeft 14 jaar ervaring met het maken en uitvoeren van beleid voor meer dan 30 overheden, corporaties en andere maatschappelijke organisaties. Hij vindt het leuk wanneer je reageert op zijn blogs :-)

Comment Section

0 reacties op “Snelle trein tegen de krimp?

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorie├źn heen: